Pneumatiky mají také svoji životnost. Nezkracujte ji.
Tlak v pneumatikách
Každý motorista by měl mít v paměti zafixováno, že tlak v pneumatikách se má kontrolovat přibližně jednou za 14 dnů či před delší cestou, a dle tohoto doporučení výrobce se i řídit. Tlak v pneumatikách má zásadní vliv jak na bezpečnost, tak i na životnost pneumatik a spotřebu pohonných hmot.
Kontrola tlaku v pneumatikách se má provádět při teplotách kolem 20°C. U zahřátých pneumatik dochází ke zvýšení tlaku v pneumatikách až o 30kPa, a proto naměřená hodnota nemusí odpovídat hodnotě tlaku pneumatiky změřené za správných podmínek.
Tabulku hodnot předepsaných tlaků ke konkrétnímu rozměru a modelu vozu vždy naleznete v manuálu automobilu, případně na víčku nádrže či sloupku „B“ řidičových dveří.
Pneumatiky lze hustit vzduchem nebo inertním plynem (nejčastěji dusíkem). Inertní plyn lze v případě potřeby doplňovat vzduchem a naopak.
Naše doporučení:
Pneumatiky nahuštěné vzduchem již obsahují 79% dusíku (složení vzduchu: dusík 79% + kyslík 20% + 1% ostatní plyny) – pro běžný provoz je tedy dostačující hustit pneumatik vzduchem. Výhoda inertního plynu je velice minimální, jelikož ani inertní plyn není tlačen do pneumatiky, která by byla zbavena veškerého obsahu vzduchu.
Tlak v rezervě
Při kontrolování tlaku v pneumatikách zapomíná většina řidičů kontrolovat současně i tlak v rezervním kole. Rezervní kolo je povinou výbavou automobilů (pokud není vymezeno jinak) a prvkem, který si zaslouží minimálně stejnou pozornost jako pneumatika standardní.
Rezervní prostor může být vyhrazen pro plnohodnotnou rezervu nebo pro dojezdovou rezervu:
- plnohodnotné rezervní kolo se plní na tlak shodný s tlakem v pneumatikách použitých na vozidle. Ve většině případů je hodnota tlaku kolem 2,2 barů.
- tlak dojezdové rezervy je uvedený v manuálu vozu a není shodný s plnícím tlakem klasické pneumatiky. Plnící tlak dojezdové rezervy většinou atakuje hranici 4 barů.
Dotažení kol
Při výměně kol v pneuservisech by měl být servisním technikem řidič upozorněn na to, že po ujetí několika kilometrů, je potřeba šrouby (matky) na kolech dotáhnou. Vyměněný nový komplet může lépe dosednout na náboj kola, čímž dojde k uvolnění šroubů a hrozí ztráta kola při jízdě vozem. Kontrolu šroubů je vhodné provádět v pravidelných intervalech a před započatou delší cestou. Případné nehody z důvodu ztráty kol bývají tragické a naprosto nečekané. V některých případech na sebe uvolněné kolo upozorní rázy při natočení kol. Na tuto skutečnost se však nelze 100% spolehnout.
Příklady utahovacích momentů:
Značka | Moment (Nm) | Uchycení kola |
---|---|---|
Ford | 90 – 100 | matice |
Škoda | 120 – 130 | šroub |
Pozn.: utahovací moment kolových šroubů je vyšší než utahovací moment kolových matic
Minimální hloubka dezénu
Důležitým faktorem pro bezpečnou jízdu v rámci platné legislativy ČR, je hloubka dezénu. Hloubka hlavních dezénových drážek nesmí u pneumatik pro osobní vozy a vozy typu VAN a SUV klesnout pod 1,6 mm. Pneumatiky motocyklové, lze v české republice provozovat do minimální hlouby dezénových drážek 1,6 mm, u mopedů pak 1 mm. Pneumatiky moderní konstrukce používají v dezénových drážkách tzv. „kontrolní body“, které řidiče upozorňují na výměnu pneumatik pouhým pohledem, bez nutnosti používání měřících pomůcek. Po opotřebení dezénu na kontrolní body (dosahují výšky 1,6 mm) je třeba takovou pneumatiku vyměnit.
Pozn.: mějte na paměti, že pneumatika s dostatečnou hloubkou vzorku, dokáže nabídnout kvalitní a čitelné jízdní vlastnosti i za snížených adhezních podmínek (déšť). Výrobci pneumatik a automobilové asociace doporučují používat pneumatiky do 4 mm hloubky dezénových drážek.
Tabulka minimální hloubky dezénu ve vybraných státech:
Jedná se o minimální hloubku dezénu letních pneumatik.
Ohodnoťte článek
Celkové hodnocení
Související články
7.12.2015
Celoroční pneumatika se vám nevyplatí. Proč?
Abyste nad celoroční pneumatikou vůbec mohli začít přemýšlet, měli byste žít na místě, kterému se vyhýbá severská zima a závěje. Přesto je tu několik zásadních ALE. Níže odpovíme na argumenty, kterými se řidiči snaží svůj nákup obhájit.
12.7.2015
Opravdu se dá ušetřit při výměně jen dvou pneumatik?
Čím dál víc lidí se dnes snaží ušetřit peníze a místo čtyř nových pneumatik nakoupí pouze dvě. Je to sice lepší rozhodnutí než nákup protektorů nebo všech čtyř ojetých plášťů, ale ani tak se nejedná o ideální stav. Pokud jste se však již rozhodli, nechte si poradit alespoň v tom, kam byste měli použité pneumatiky umístit.
27.9.2013
Připravte s námi auto na zimu na 100 %
Povinnost přezout letní pneumatiky za zimní je za rohem a mnozí řidiči podceňují nástup zimní motoristické sezóny. Ta je nastavena zákonem, který udává povinnost jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. října. Kdy je nejlepší přezout pneumatiky a na co si dát pozor?
24.6.2013
Přečtěte si, jak se pozná dobrý pneuservis
Do pneuservisu musíme jezdit každý a většina lidí tak činí pravidelně a to minimálně dvakrát do roka kvůli přezutí na sezónní pneumatiky nebo v případech defektů. Tyto návštěvy nebývají pro mnoho lidí spojené s příjemnými prožitky a berou to jako nutné zlo. Čemu se ale i tak vyplatí věnovat pozornost, je kvalita služeb, kterou vám pneuservisy nabízí, a která se značně liší podnik od podniku.
Jak na to?
1. Vyberte službu
Zadejte lokalitu a jaké pneumatiky chcete přezout.
2. Vyberte pneuservis
Porovnejte nabídky našich partnerů a objednejte se do vybraného pneuservisu.
3. Domluvíme s Vámi termín
Po dokončení objednávky Vás budeme kontaktovat ohledně termínu přezutí.
4. Přijďte přezout
V dohodnutý termín stačí dojet do pneuservisu, kde vám pneumatiky přezují. A máte hotovo.
Balíček obsahuje
- Demontáž kol z vozu
- Mytí pneumatiky a disku
- Demontáž pneumatiky z disku
- Montáž pneumatiky na disk
- Výměna ventilu
- Vyvážení včetně závaží
- Čištění dosedací plochy
- Dotažení momentovým klíčem
diagnostiku a kontrolu geometrie