jiné jazykové verze: www.pneuservisy.sk

5 nejčastějších chyb při výběru pneumatik

Datum: 8. 9. 2010 |

Na bezpečnost jízdy automobilu má zásadní vliv výběr správných pneumatik, které představují jedinou spojnici mezi vozem a silnicí. Proto vám poradíme, jak se vyvarovat chyb, kterých se motoristé nejčastěji dopouští při výběru nových pneumatik.

Tisková zpráva vydaná dne 8. září v Ostopovicích


Na bezpečnost jízdy automobilu má zásadní vliv výběr správných pneumatik, které představují jedinou spojnici mezi vozem a silnicí. Řidiči však důležitost volby vhodných pneu často podceňují a nakupují výrobky chybných rozměrů nebo šetří na kvalitě zboží. Proto vám poradíme, jak se vyvarovat chyb, kterých se motoristé nejčastěji dopouští při výběru nových pneumatik. 

1. Chyba: Volba špatných rozměrů pneumatiky

Klíčovým kritériem při nákupu nových pneumatik je volba správné velikosti. I přesto, že tento úkol zní jednoduše, mnozí řidiči v něm často chybují. Zákazníci totiž podceňují ověření správných rozměrů pneumatik, což vede k výběru pneu se špatnými rozměry. „Řidiči by měli dodržovat dvě základní pravidla. Před samotným nákupem pneu by jejich kroky měly vést k autu, kde zjistí skutečný rozměr pneumatik na vozidle. Druhým krokem, který není možné vynechat, je kontrola zjištěného rozměru pneu s povolenými rozměry pneumatik uvedených ve velkém technickém průkazu. Nezapomeňte překontrolovat i hmotnostní a rychlostní index,“ upozornil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz, předního tuzemského prodejce pneumatik. Rozměr pneu zjistíte z bočnice pneumatiky na voze. Poté předepsané rozměry pneu naleznete v technickém průkazu v části Nápravy, další informace k rozměrům pneumatik je často možné dohledat v oddílu Další záznamy. Ověření velikosti pneumatiky ve velkém technickém průkazu je důležité zvláště po nákupu ojetého vozu. Předchozí majitel totiž mohl být nezodpovědný a vybral nesprávné rozměry.


2. Chyba: Špatně zvolený nosnostní index

K běžným chybám při výběru pneumatik patří špatně zvolený nosnostní index, který přímo souvisí s rozměry pneumatiky. Proto je i v tomto případě důležité řídit se údaji v technickém průkazu, ve kterém je uvedena minimální přípustná hodnota tohoto indexu. Řidič by neměl na svém vozidle používat pneumatiky s nižším indexem, než je stanoven výrobcem ve velkém technickém průkazu. Některé osobní vozy je nutné vybavit pneumatikami se zvýšenou nosností, jedná se o zesílené pneumatiky nejčastěji označované písmeny XL nebo RF. Používáním pneumatik s předepsanými nosnostními indexy se vyhnete nepříjemným komplikacím, které by mohly výrazně zkrátit životnost pneu.


3. Chyba: Špatně zvolený rychlostní index

Stejně jako u volby nosnostního indexu chybují motoristé také při výběru rychlostního indexu pneumatiky. Řidiči vždy musí volit rychlostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu. Nižší rychlostní indexy nevolte ani v případě, když je maximální rychlost vašeho vozu menší než údaj nebo nejste fanoušky rychlé jízdy. Výjimku tvoří pouze zimní pneumatiky, u nichž je možné použít i nižší rychlostní indexy. Tato změna však musí být viditelně označena v zorném poli řidiče. K tomuto účelu jsou využívány nálepky, na kterých je vyznačena nejvyšší přípustná rychlost vozidla se zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. U některých vozů je nálepka nahrazena signalizací na palubním počítači.


4. Chyba: Nákup celoročních pneumatik

Zákazníci ve snaze ušetřit často volí kompromis mezi kvalitními zimními a kvalitními letními pneumatikami a vybírají univerzální pneu pro celý rok. Celoroční pneumatiky však nedosahují takových jízdních vlastností jako zimní nebo letní pneu. Univerzální pneumatiky jsou proto vhodné spíše pro motoristy v jižních státech se stálým klimatem, které nezaznamenávají výrazné výkyvy teplot. Odborníci proto českým řidičům užívání osobních celoročních pneumatik nedoporučují. Univerzální pneumatika nemá na sněhu takový záběr jako ryzí zimní pneu, stejně tak při brzdění na zasněžené vozovce nedosáhne efektivity zimní pneumatiky. V letním období se zase dezén celoročních pneu ojíždí rychleji než u letních pneumatik. Celoroční pneumatiky se tak mohou vyplatit jen svátečním řidičům. V žádném případě nevolte univerzální pneumatiky, jezdíte-li v zimě na hory a v létě cestujete po rozpálených silnicích.


5. Chyba: Preference ceny před kvalitou

Řidiči se při nákupu pneumatik často řídí pouze cenou pneumatik a hledají ty nejlevnější výrobky. Neměli by se však nechat zlákat nabídkou velmi levných produktů nejčastěji od čínských výrobců. Tyto pneumatiky totiž nesplňují základní bezpečnostní požadavky a nedosahují standardních jízdních vlastností. „Již několik nezávislých testů prokázalo, že se u nejlevnějších pneu vyskytují zásadní nedostatky. Některé pneumatiky dokonce při testech nezvládly dosažení předepsaných rychlostních indexů. Používání takových pneumatik může být nebezpečné a následky mohou být tragické,“ zdůraznil Vojtěch Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz, který nabízí nejširší výběr pneumatik renomovaných světových značek.


Kontakty

Vojtěch Schwangmaier

ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

info@pneumatiky.cz

Družstevní 15, 664 49 Ostopovice

www.pneumatiky.cz

Slovníček pojmů

  • asymetrická pneumatika

    vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiky, pouze má vždy označenou stranu vnější a vnitřní (outside, inside)

  • rotation

    směr otáčení pneumatiky